Whaaw! is blogging

Whaaw! is blogging

Waar hebben we het hier over

Op deze blog-pagina ga je vooral artikels vinden over wat er zoal gebeurd op vlak van marketing op en rond sociale media. Maar ook tips en tricks over communiceren en adverteren worden hier toegelicht.

4 belangrijke tips die je moet volgen wanneer je een marketing campagne lanceert

Digital MarketingPosted by Daisy Van Hemel Jun 29, 2015 11:17

Een van onze lokale klant was net begonnen met het gebruik van Social Media Marketing. De marketing campagne ging de lancering van hun nieuwe website vooraf. De marketing campagne werd veronderstel om op sociale media vertoond te worden om zo reeds een publiek op te bouwen alvorens de website werd gelanceerd. Helaas duurde het een paar maanden vooraleer de website effectief klaar was voor lancering en toen deze uiteindelijk openbaar werd gemaakt, bleek deze niet mobiel-vriendelijk te zijn.

Zaken veranderen snel in de digitale wereld, en zaakvoerders die niet up-to-date willen blijven met de huidige trends komen achterop ten opzichte van hun concurrenten. Echter, omdat ondernemers ook met veranderingen binnen hun eigen industrie te maken hebben, is het makkelijker een marketing professional onder de arm te nemen die voor hen de marketing trends opvolgt en alles doet om voor zijn klant bij te blijven.

In tussentijd zijn hier een paar dingen die ondernemers moeten aanpakken:

Zorg ervoor dat uw website mobiel-vriendelijk is (ook wel responsive genoemd)

Google heeft op 21 april 2015 aangekondigd dat het niet langer websites die niet mobiel-vriendelijk zal herkennen. Het maakt niet uit hoeveel je doet om de site zoek-vriendelijk te krijgen via SEO (Search Engine Optimization) als de website niet mobiel-vriendelijk is zal hij niet door Google gevonden worden voor zoekopdrachten op mobiele apparaten. Kort na deze aankondiging volgende Bing met zijn eigen aankondiging over mobiel-vriendelijke zoekopdrachten. (Dit is een groot probleem, doordat meer dan 50% van de zoekopdrachten op internet vandaag worden uitgevoerd met mobiele apparaten.)

Controleer of je website mobiel-vriendelijk is met deze Google tool.

Kies de juiste sociale platformen voor uw marketing inspanningen

Elk van de sociale netwerken is anders. Met sommige platformen bekom je SEO, anderen hebben een directe lijn naar specifieke demografische doelgroepen. Het kiezen van de top 3 (Facebook, Twitter, Google +) is altijd een goede keuze, maar als je naar een jonger en demografisch specifiek doelpubliek wil verkopen dan kijk je beter naar SNAPCHAT of Instagram. Als uw producten of diensten meer geslepen zijn wilt u misschien liever Pinterest gebruiken. Dat gezegd zijnde, met meer dan een miljard leden, kunnen de meeste bedrijven zich niet veroorloven niet op de markt met Facebook te komen.

Content moet dagelijks worden geplaatst. Twitter is een zeer populaire site met het gebruik van sleutelwoorden, onderwerpen en hashtags. En tweets zijn nu trouwens ook geïndexeerd op zoekmachines. Google + is voor SEO van groot belang. Ten slotte moeten de andere platformen die uw verkoop demografisch aansturen worden gebruikt in uw totale marketingstrategie.

De huidige sociale platformen worden nu ook routinematig gebruikt als plaatsen voor bedrijf tot bedrijf verkopen, het delen van industrie en de productinformatie; klanten-reviews; verwijzingen; vragen, en als een real-time contactpunt met de klantendienst. Mensen verwachten dat bedrijven “sociaal” zijn en zijn erop gebrand om te communiceren met hen op vele manieren.

Leef je campagne na

Niets is erger voor het imago van een bedrijf dan een verlaten sociale site. Klanten verwachten dat websites voortdurend worden bewaakt en willen bijna direct antwoorden op hun vragen en opmerkingen. Als je een Social Media campagne lanceert moet je consequent zijn. Afgezien van frustraties bij de klant, ruimte voor hevige concurrentie op Facebook. Als je niet consequent updates post en activiteiten naar uw pagina uitlokt, kom je tot het resultaat dat je berichten niet worden gepresenteerd aan uw publiek.

Werk veranderingen bij

De enige constante in de wereld van digitale marketing is verandering. Niet alleen komen er voortdurend nieuwe sites online, maar bestaande sites tweaken voortdurend hun look, hun regels en de algoritmes die bepalen wie welke berichten ziet. De strategie die u 2 maanden geleden gebruikte werkt niet meer vandaag. Ook als je de nieuwe regels niet bijhoudt, kan uw account in gevaar worden gebracht, of zelfs stilgelegd, of je wordt gestraft door het negeren van je berichten. Doordat zowat elke sociale site wijzingen van regels aankondigd via diverse blogs en andere pubblicaties, zal een drukke ondernemer het ongelooflijk moeilijk vinden om dit alles op te volgen.

Mobiele apparaten en Social Media zijn nu al een paar jaar de trend. Naarmate meer bedrijven toetreden tot de sociale wereld en meer sociale sites uiteenspatten op de web, is het vinden van iemand die u kan begeleiden door de digitale doolhof het beste marketing budget dat je kunt besteden.

Maak geen fouten!

Heeft u nog vragen of hulp nodig om bovengenoemde zaken in orde te brengen? Ons team van marketing-specialisten kan je hierbij helpen. Contacteer ons voor meer informatie.



Starten met Social Media doe je zo

Social MediaPosted by Daisy Van Hemel Jun 26, 2015 13:15

Social media is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van een goede marketingstrategie. Dit geldt ook zeker voor startende ondernemers, die via social media een groter bereik kunnen creëren voor hun product of dienst. Maar niet iedere starter is een geboren online media-specialist. Hieronder lees je hoe jij een goede start kunt maken met social media.

1. Blijf relevant voor jouw doelgroep

Jouw eerste gedachte is misschien dat je - om succes te boeken op social media - op zo veel mogelijk verschillende platforms actief moet worden. Daar zit op het eerste gezicht wel wat in, aangezien je met een grote hoeveelheid aan actieve profielen nu eenmaal sneller zichtbaar zult zijn voor potentiële klanten, opdrachtgevers en andere belangrijke contactpersonen in jouw netwerk.

Maar het woord actief zegt het eigenlijk al: hoe meer profielen jij in een enthousiaste bui aanmaakt, des te tijdrovender het straks wordt om aan ieder platform regelmatig aandacht te besteden. En zit jouw doelgroep echt wel op Pinterest en Instagram? Of is een groter bereik op LinkedIn en Twitter wellicht makkelijker te realiseren?

Om bovengenoemde reden kan het - zeker in de beginfase - verstandig zijn om je in eerste instantie voornamelijk op slechts één of twee social media-kanalen te concentreren. Profielen aanmaken op andere platforms kan later altijd nog wanneer blijkt dat een belangrijk deel van je doelgroep ook regelmatig actief is op - we noemen maar even een dwarstraat - Tumblr.

2. Welke kanalen passen bij mijn bedrijf?

Er zijn onderling nog wel wat verschillen tussen de grootste en bekendste social media-sites. Voordat je er klakkeloos maar eentje uitkiest om berichten op te plaatsen, kun je beter eerst uitzoeken waar jouw potentiële klanten en/of opdrachtgevers het actiefst zijn.

Facebook kan bijvoorbeeld goed van pas komen wanneer je een winkel in babykleertjes bent begonnen en deze zaak online via advertenties onder de aandacht wilt brengen in jouw regio. Consultants zijn doorgaans veel te vinden op LinkedIn, terwijl deskundigen op het gebied van sales zich in eerste instantie graag laten zien op Twitter en designprofessionals of fotografen de voordelen van Pinterest goed weten uit te buiten.

3. Social media is geen eenrichtingsverkeer

De belangrijkste regel om te onthouden, is dat social media geen eenrichtingsverkeer is. Als jij actief wordt op dergelijke platforms, moet je openstaan voor eventuele conversaties met andere gebruikers. Dit kan inhouden dat je moet reageren op een klacht, maar dergelijke 'openbare' conversaties kunnen ook in jouw voordeel werken.

Stel: bij een klant van jouw webshop is de bestelling nooit aangekomen, waarna deze persoon een boze melding plaatst op jouw zakelijke Facebook-pagina. Iedereen hoort natuurlijk veel liever complimenten dan een klacht, maar zo'n (in eerste instantie negatief) bericht biedt zakelijk gezien ook kansen.

Wanneer jij snel en adequaat op deze melding reageert, excuses aanbiedt en direct met een oplossing komt, zul je waarschijnlijk niet alleen de klant in kwestie geruststellen, maar zien andere gebruikers ook dat jouw organisatie servicegericht te werk gaat.

Op LinkedIn kun je jouw organisatie (en expertise als eigenaar van dit bedrijf) positief onder de aandacht brengen door jezelf te mengen in discussies en vragen van andere gebruikers te beantwoorden over zaken waarvan jij verstand hebt. Op Twitter is het onder meer gebruikelijk om relevante informatie van andere gebruikers (niet alleen jouw eigen volgers) te retweeten.

Als je dit regelmatig doet, zien andere Twitteraars jouw pagina niet meer alleen als een verkoopkanaal, maar als een waardevol profiel om te volgen. Als je zelf een keer een goed artikel of blog hebt geschreven dat online is gepubliceerd, mag je zo'n link ook zeker delen via jouw social media-accounts. Wellicht levert het de nodige retweets en shares op.

4. Wees actief, blijf actief

Als jij op zakelijk vlak eenmaal begint met social media, is het belangrijk dat je ook actief blijft. Wanneer jij de ene maand wel veel updates plaatst en in de daarop volgende weken helemaal niets van je laat horen, kan dit een averechts effect hebben. Desalniettemin kan het managen van je verschillende social media-accounts gaandeweg steeds meer tijd in beslag nemen; een bekende valkuil voor veel startende ondernemers.

Om te voorkomen dat jij hierdoor in de knoop komt met de rest van jouw werkzaamheden, is het raadzaam om van tevoren een workflow op te stellen: maak - zeker wanneer jij de kanalen voorlopig in je eentje beheert - met jezelf de afspraak dat je in principe drie dagen per week (en twintig minuten per keer) aandacht besteedt aan social media en houd je hieraan. Uiteraard moet je dringende zaken (zoals vragen of een klacht van een klant) wel zo snel mogelijk oppakken.





Wat is SMO? Ontwikkel je social media strategie in 8 stappen.

Social MediaPosted by Daisy Van Hemel Jun 23, 2015 14:07

Social Media Optimizatie (SMO) is wat we het proces noemen om je content en uw bedrijvigheid op sociale media te optimaliseren.

Typisch komt eerst Search Engine Opzimization (SEO). Dit is het proces dat gebruikt wordt om content of artikels die gepubliceerd worden op internet beter vindbaar te maken voor het publiek dat ernaar op zoek is, en dit door het gebruik van zoekwoorden.

SMO is wat we met deze publicaties doen nadat ze op het internet verschenen zijn, en dat is niet makkelijk. Indien je succesvol wil zijn op sociale media, als je wil dat je content of artikels gelezen, aangeklikt en gedeeld worden, dan vraagt dit veel meer werk. Om meer te halen uit je social media inspanningen, lees vooral verder.

1. Creër een sociale media stijl gids

Voor je begint op sociale media; bekijk je huidige redactionele stijlgids en benadruk alles wat van toepassing zou kunnen zijn op sociale media. Bijvoorbeeld, kijk niet alleen naar de woorden die je zelf gebruikt, maar kijk ook hoe jouw concurrentie berichten overbrengt. Sommige merken zijn blij om een bericht van hun concurrenten te Re-Tweeten, of geven zelfs commentaar op een bericht van de concurrentie. Sommigen nemen zelfs een artikel van een onbekende blogger integraal over. En sommigen moeten niets van deze praktijken weten.

2. Beheer je sociale media publicaties met een tool

Ga je iets publiceren op sociale media, en wil je kunnen meten door hoeveel en wie jouw artikel heeft aangeklikt? Wil je reacties eenvoudig kunnen capteren? Gebruik hiervoor dan een tool. Zo hoef je niet ieder kanaal apart te gebruiken voor het publiceren en meten van je inhoud of artikel. Er zijn verschillende tools op de markt. Welke tool het beste past bij jouw noden kan je laten analyseren op jouw maat door ons team van specialisten. Contacteer ons hiervoor via onze website http://www.whaaw.be

3. Ken verantwoordelijkheden toe

Zoals u weet, heeft de evolutie van het internet redacteuren omgezet in marketeers die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van hun publicaties. Dit geldt ook voor sociale media. Tenzij je een “power house uitgever” bent die zich een kamer vol met social media specialisten kan veroorloven, zal uw redacteur wellicht ook uw social media publicaties verzorgen, tenslotte kennen ze de inhoud het best en zijn ze grammaticaal wellicht sterk genoeg om typfouten weg te laten.

Als u een online marketing team hebt, dan zijn ze zeker van een vaste baan. Bijvoorbeeld, uw hoofdredacteur schrijft de Tweets en uw marketing team is verantwoordelijk voor het bewerken van de Tweets, het inplannen van Tweets, het verzenden van promotionele Tweets, en het uitbouwen van uw merk verder dan enkel via content marketing. Of misschien doet uw hoofdredacteur wel al deze taken zelf. Hoe dan ook, gebruik deze stap om te bepalen wie wat doet, en in het bijzonder, wie op de knop “verstuur” en “plan in” drukt.

4. Creër een sociale media formule

Wat is SMO zonder structuur? Best is om de 12x12x12 formule te gebruiken.

Schrijf 12 unieke Tweets voor elk artikel dat je publiceert. Plan deze Tweets in gedurende 12 dagen. Nadien plan je ze in voor 12 maanden. Zo wordt je artikel gedurende een gans jaar gepromoot terwijl je het slechts één keer hoeft te schrijven.

Voor Facebook, LinkedIn en Google+ schrijf je twee unieke posts, plan je hen in de eerste dag, en dan na 6 maanden.

5. Post een aantal niet-commerciële berichten

Wat kan je nog publiceren als onderdeel van je SMO strategie? Een voorbeeld zijn de “Throwback Thursdays” waarbij je wekelijks een post, dit kan een foto of een artikel zijn, op Facebook publiceert om een herinnering op te roepen. Wees creatief en kom op met een serie afbeeldingen die je kan delen om commentaar, of likes, of shares, uit te lokken. Hierdoor zal alvast je Facebook zichtbaarheid stijgen.

6. Beslis wat je met content uit eerste hand doet

Zit je content verstopt achter een “paywall”? Dat is OK, want dat betekend dat je al gewend bent om af te zien van te veel verkeer naar jouw content. Maar als u besluit om tips te lekken met links naar pagina’s waarop u zich eerst dient te registreren alvorens u de inhoud kan lezen, neem dan een duidelijk standpunt in over uw content strategie.

Zo stelt De Standaard sociale gebruikers in staat om een groot aantal artikelen gratis te lezen. Meer diepgaande artikels zijn enkel bestemd voor online abonnees die zich kunnen aanmelden via een “paywall”. En dat is OK, omdat ze zich niet onmiddelijk dienen te registreren.

7. Integreer social media in je traditionele advertenties

Een ander gebruik van sociale media is reclame. Uitgevers beginnen meer en meer de verschillende social media berichten, of gesponsorde berichten, als onderdeel van hun advertentie-pakket op te nemen. Indien u besluit om dit te doen, bedenk dan dat advertentie richtlijnen nog steeds van toepassing zijn en u bijgevolg “#advertentie”of “#gesponserd” aan u post dient toe te voegen zodat het overduidelijk is dat het om een betaalde post gaat.

8. Stel een social media kalender op

Zodra al het bovenstaande is uitgewerkt, is het tijd om uw social media kalender te maken. Dit zal uw structuur worden met een combinatie van uw redactionele als e-kalender activiteiten.

- Redactionele berichten worden geplaatst op dezelfde dag dat ze gepubliceerd worden (dus ook gepland in de toekomst)

- Promotionele berichten worden gepubliceerd op dezelfde dag als ze per email naar uw e-maillijst worden verstuurd

- Berichten voor naambekendheid worden gepubliceerd op de dagen die u zelf bepaald

- Advertenties worden gepubliceerd op de dagen die u zelf bepaald.

Stel u het succes van uw redactionele en marketing teams voor door het creëren van deze kalender. Het zal hen een checklist geven van de verschillende berichten, zodat ze precies weten wat er gaande is en wanneer. Er zijn ten allen tijde veel ballen in de lucht als het gaat om sociale media. Dankzij deze structuur zal publiceren veranderen in een meer plezierig proces. Eén waar uw redacteuren en marketeers uitkijken naar het creëren van berichten die effectief aangeklikt worden, in plaats van dat ze proberen om sociale media van hun bord te vegen zodat ze aandacht kunnen besteden aan andere taken.

In feite, stelt u zich een successvol team voor door het volgen van deze hele lijst. Social media optimalisatie krijgt nogal snel de naam om eenvoudig te zijn, wat natuurlijk een grap is voor iedereen die het ooit heeft gedaan. Het is alleen makkelijk wanneer je het verkeerd doet. Doe het daarom beter juist.











Meten is weten

Social MediaPosted by Daisy Van Hemel Jun 23, 2015 10:51
Tegenwoordig is het constant “ads” wat de klok slaat. Facebook had al lang de mogelijkheid om te publiciteit te spuien. De andere konden natuurlijk niet achterblijven. LinkedIn, Twitter en consoorten hebben de voorbije weken, maanden een inhaalbeweging gemaakt en hebben nu ook eindelijk hun “Ad” mogelijkheid. Gisteren las ik echter een artikel rond SnapChat dat eindelijk zijn eerste publiciteitscampagne zal lanceren.

Nu heb ik toch mijn vragen bij publiciteit op SnapChat. Laat me onmiddellijk duidelijk zijn: ik heb er totaal geen probleem mee dat ze de mogelijkheid aanbieden om reclame te verspreiden via hun toch wel “trendy” medium. Maar de vraag die ik me stel is de volgende: Snapchat gaat er prat op dat ze een glasvezelsnel medium zijn en dat alles bij hen “instant” is. Daarmee wil ik dus zeggen dat wat je deelt op SnapChat binnen de kortste keren verdwijnt in de hoop.

Het feit dat alles zo snel verdwijnt in de massa, houdt in dat ze hun adverteerders de mogelijkheid zullen moeten bieden om hun reclame gedurende x-aantal tijd “staande” te houden tegen de lawine aan berichtjes die gepost worden door het zeer jonge publiek. Heeft Snapchat deze mogelijkheid reeds voorzien in zijn business model? Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat ze dit niet zouden gedaan hebben.

De echte uitdaging ligt in de monitoring. Voor de leken onder ons: monitoring is het opvolgen via allerhande tools van de “content” die je publiceert op je sociale media. Voor persoonlijke berichtjes is monitoring overkill maar voor marketing agentschappen is dit enorm belangrijk. Onder het motto “meten is weten” is het onontbeerlijk om monitoring te voorzien. Je kan het een beetje vergelijken met rondlopen in een volstrekt, onbekende, donkere kamer. In die donkere kamer, vol hindernissen, krijg je dan nog eens de opdracht om naar een bepaald voorwerp te grijpen. Zonder monitoring kan je de impact van je publiciteitscampagne niet inschatten en veel belangrijker, niet aanpassen.

Marketing (en ook marketing via sociale media) is nu eenmaal geen exacte wetenschap. Er is niemand die de magische formule heeft om een campagne rond produkt op het juiste moment met de juiste middelen te lanceren. Daarom is monitoring dan ook één van de zaken waarover een social media professional moet beschikken om zijn klanten bij te staan.

Als je iemand over de vloer krijgt die je marketing via sociale media wil verkopen, durf dan de vraag te stellen hoe hij de zaken opvolgt. Hoe meer tools hij gebruikt, hoe represenatiever het beeld zal zijn dat hij op geregelde tijdstippen zal schetsen. Durf dan ook kritisch te zijn als het resultaat je niet bevalt. Geloof me, jullie worden er beiden beter van.

Succes!



Ik heb een tweet ontvangen

Social MediaPosted by Daisy Van Hemel Jun 23, 2015 10:50

Vorige week zat ik op Twitter te kijken wie er uit onze gemeente aktief is op Twitter. Tot mijn grote verbazing stelde ik vast dat iemand van de voetbalvereniging waar ons nageslacht speelt, ook aktief is op Twitter. Stomverbaasd heb ik hun profiel bekeken en kwam ik natuurlijk terecht op hun webstek. Nette, overzichtelijke website die perfekt voorstelt welke werken ze allemaal aannemen.

Ik zie u nu al denken: waarom is ie nou stomverbaasd? Wel héél gemakkelijk uit te leggen: de regio waar we gevestigd zijn, staat niet bekend als de meest hippe en vooruitstrevende regio. IT bedrijven laten onze regio liever links liggen door gebrek aan potentiële klanten en nieuwe technologiën vinden er maar moeilijk ingang.

Gisteren moest het nageslacht samenkomen om hun geliefkoosde hobby uit te oefenen. Je kent het misschien wel: de activiteit van de kinderen eindigt meestal in de cafetaria en dan wordt er wel eens gelachen en geschaterd. Toen ik de bedrijfsleider aansprak over het feit dat hij aanwezig is op Twitter, hoorde hij het net niet in Keulen donderen. Toen keek hij naar zijn vrouw. Ze bevestigde onmiddellijk dat ze een account hebben en dat ze af en toe wel eens iets posten. Toen ik vertelde dat ze een nieuwe volger hadden (ikke kus) was het antwoord: we kijken er niet zoveel naar. Mijn verbazing werd dus nog groter.

Ik ga hier niet de rekening maken van deze mensen want ik weet hoe zwaar het is om als ondernemer alles bij te moeten houden. Als social media bedrijf is het natuurlijk aangewezen om alles te volgen en te monitoren. Je kan het je gewoon niet permitteren om iets te missen. Maar het kost je veel moeite en veel tijd. Tools kunnen je helpen maar uiteindelijk is het de menselijke factor die alles zal bepalen.

Een goeie tip: leg jezelf als niet-professional een schema op dat goed doordacht is en vooral aan te houden is. Denk goed na. Je moet namelijk zelf eerst goed gaan bepalen wat je wil bereiken met je aanwezigheid op allerhande sociale media. Velen maken de fout om op alle sociale media aanwezig te zijn maar zelfs wij zijn dat niet. Weet je het niet goed of wil je advies? Doe dan beroep op een professional (zoals Whaaw! dus). Een professional zal je wegwijs maken en zal je ook de valkuilen tonen die je op je weg kan tegenkomen.